اهمیت تیراندازی در اسلام

تیرانداز در اسلام، بسیار مورد توجه بوده، به حدی که خود ائمه معصومین علیه السلام نیز در این رشته ورزشی- که در واقع رزمی نیز هست- شرکت نموده و حتی شرط بندی در آن را نیز، به خلاف اکثر موارد دیگر جایز می شمردند:

در باره امام صادق علیه السلام: آن حضرت در تیراندازی و شرط بندی آن، حضور به هم می رساند.

در تاریخ زندگی امام باقرعلیه السلام می خوانیم: هشام آن حضرت را به دمشق فراخوانده و در مجلسی که نظامیان، فرماندهان نظامی و بزرگان قوم حضور داشته و تیراندازان بزرگ و چیره دست به تیراندازی مشغول بودند، وارد می کند. سپس از وی می خواهد که تیراندازی کند. آن حضرت عذر می آورد که: "من پیر شده ام و از من گذشته که بخواهم تیراندازی کنم، در صورت امکان، مرا از این کار معاف دارید"؛ ولی هشام نمی پذیرد و به یکی از بزرگان- که تیراندازی می کرد- اشاره می کند کمانش را به حضرت بدهد. امام باقرعلیه السلام کمان را به همراه یک تیر از وی گرفته، تیر را در چلّه کمان نهاده، در مقابل سیبل ایستاده و پس از نشانه روی، تیر را رها می سازد. تیر، درست در وسط خال می نشیند و همه در شگفت می شوند. آن گاه تیر دوم را به سوی هدف رها می کند، تیر دوم به انتهای تیر اول اصابت نموده و آن را تا نوک شکافته و در وسط خال می نشیند. تیرهای سوم، چهارم، پنجم تا نهم نیز، هر کدام به انتهای تیر فعلی خورده، آن را شکافته و در وسط خال جای می گیرند، که این مهارت بی نظیر در تیراندازی موجب تعجب و نیز بر انگیخته شدن حس حسادت در هشام و درباریان وی می شود. هشام، به ظاهر، امام علیه السلام را تشویق نموده، وی را در آغوش گرفته و در کنار خود می نشاند.

رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) نیز برای تیراندازی و تمرینات آن، اهمیت ویژه ای قایل بودند.

ایشان در یکی از سخنرانی هایشان- که از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش شد- مطرح فرمودند که در سنین جوانی اسحله داشته و به تمارین تیراندازی می پرداخته و اکنون نیز می توانند تیراندازی کنند.

حضرت داوود پیامبرعلیه السلام نیز تیرانداز قابلی بود. او با تیراندازی توسط فلاخن، موفق شد بزرگ ترین طاغوت زمان خود "جالوت" را از پای در آورد.

حضرت اسماعیل پیامبرعلیه السلام نیز تیراندازی ماهری بوده و از این طریق به شکار می پرداخت.

پیامبر گرامی اسلام، ضمن ترغیب و تشویق مسلمانان به مبادرت به تیراندازی، در این باره می فرماید:

"رمیاً بنی اسماعیل، فانّ اباکم کان رامیاً؛

ای فرزندان اسماعیل! تیراندازی کنید که پدرتان تیرانداز بود."

پیامبر اکرم صلی الله علیه واله در این باره می فرماید:

"حقّ الولد علی والده ان یعلمه الکتابة و السّباحة و الرّمایة و ان لایرزقه الا طیباً؛

حق فرزند[پسر] بر عهده پدرش این است که به او آموزش دهد، نوشتن، شنا کردن و تیراندازی را، و روزی او را تنها از راه حلال و پاکیزه تهیه نماید."

"علّموا ابنائکم السّباحة و الرّمی؛

به پسرانتان، شنا کردن و تیراندازی را آموزش دهید."

"علموا بنیکم الرّمی فانّه نکایة العدو؛

تیراندازی را به پسرانتان آموزش دهید، زیرا موجب سرشکستگی دشمن است. اسلام، مهیاسازی "قوّت"، جهت مقابله با دشمن و ترسانیدن وی را لازم و واجب می شمارد؛

آن جا که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:

"و اعدّوا لهم ما استطعتم من قوّة؛

آن چه قوه و توان دارید، برای [مقابله با] آن ها [دشمنان] آماده و مهیّا سازید!"

آن گاه، پیامبر گرامی صلی الله علیه و اله تیراندازی را به عنوان یکی از مصادیق بارز "قوّه" معرفی نموده و می فرماید:

"الا انّ القوّة الرّمی، الا انّ القوّة الرّمی؛

آگاه باشید! "قوّة" همان تیراندازی است، آگاه باشید! "قوّة" همان تیراندازی است."

اسلام، تیراندازی را- ولو به قصد سرگرمی باشد- جایز شمرده، و آن را یکی از بهترین سرگرمی ها برای انسان با ایمان می داند:

رسول خدا صلی الله علیه و اله فرمود:

"علیکم بالرّمی فانّه من خیر لهو کم؛

به تیراندازی روی آورید، زیرا یکی از بهترین سرگرمی های شماست."

رسول اکرم صلی الله علیه واله فرمود:

"احبّ اللّهو الی الله تعالی اجراء الخیل و الرّمی ؛

بهترین سرگرمی در نزد خدا، اسب دوانی و تیراندازی است."

امام صادق علیه السلام فرمود:

"الرّمی سهم من سهام الاسلام؛

تیراندازی، تیری از تیرهای اسلام است."

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه واله می فرماید: به واسطه یک تیر، سه نفر بهشتی می شوند:

"الا انّ عزّ و جل ّ لیدخل بالسّهم الواحد الثّلاثة الجنة، عامل الخشبة و القوی به فی سبیل الله، و الرّامی به فی سبیل الله؛

آگاه باشید! خدای عزّ و جل به واسطه یک چوبه تیر، سه نفر [یا سه گروه] را به بهشت وارد می کند: سازنده چوبه تیر، و مسابقه دهنده [یا تقویت کننده و تیزکننده] آن را که در راه خدا این کار را انجام داده، و تیراندازی را که به وسیله آن، در راه خدا تیراندازی می کند."

آن حضرت، کسی را که پس از آموختن تیراندازی، آن را ترک کند، مسلمان واقعی ندانسته و در زمره کسانی می داند که نعمتی از نعمت های خدا را کفران نموده اند:

"من علم الرّمی ثمّ ترکه فلیس منّا، اوقد عصی؛

کسی که تیراندازی را فرا گیرد، سپس آن را ترک کند، از ما نیست؛ یا[در روایتی دیگر آمده] عصیان و سرکشی کرده است."

"من ترک الرّمی بعد ما علمه رغبة عنه فانّها نعمة کفّرها؛

کسی که بعد از یاد گرفتن تیراندازی، از روی میل و رغبت آنرا ترک کند، نعمتی را کفران نموده است."

همچنین باید دانست، تیراندازان در صدر اسلام نقش مهمی داشتند. معمولاً پیاده نظام، تیر و کمان به کار می برد. امر پیامبر صلی الله علیه واله به توقف پنجاه تیرانداز در روی یک تپه مهم در جنگ احد، نمونه این اهمیت است.

اهمیت تیراندازی در تاریخ ‌ ‌‌‌‌‌‌‌

تیراندازی یکی از قدیمی‌ترین ورزش‌ هایی است که هنوز هم انجام می شود و طبق شواهدات تاریخی قدمت این مهارت به عصر سنگی حدود بیست هزار سال قبل از میلاد باز می‌گردد.

قدمت استفاده از تیر و کمان ا ابتدایی توسط مردمان اولین در مصر باستان به چیزی حدود پنج هزار سال پیش از شروع اولین نشانه های جنگاوری در روی کره زمین برمیگردد.

در چین ، قدمت تیراندازی به زمان حکومت سلسله شانگ shang در حدود سالهای ۱۰۲۷ تا ۱۷۶۶ برمیگردد . در زمان جنگ هر ارابه از سه مرد تشکیل می‌شود : یک نفر راننده ارابه ، یک نفر نیزه دار ، یک نفر تیرانداز

اصول شرافت سربازی

پرسنل نیروهای مسلح از هر درجه و رتبه ای که باشد مفتخر به عنوان سرباز ولی امر بوده و باید همواره اصول زیر را رعایت کنند ، رعایت این اصول اساس و پایه انضباط را پی ریزی نموده و اصول شرافت سربازی نامیده می شود و از زبان یک سرباز مسلمان و ایرانی به شرح زیر بیان می شود :

الف ) من یک سرباز ایرانی هستم که در اطاعت از خدا و رسول و ولایت فقیه به منظور حفظ نظام ، استقلال ، تمامیت ارضی کشور جمهوری اسلامی ایران و پاسداری از اسلام و دست آورد های انقلاب اسلامی و حمایت از مظلومین و مستضعفین جهان ( غیر معارض با اسلام ) تحت فرمان مقام معظم رهبری خدمت می کنم .

ب) من شهادت در راه خدا را فوز عظیم می دانم و آماده ام جان خود را در راه دفاع و حراست از اسلام ، نظام و کشور جمهوری اسلامی ایران فدا کنم .

ج) من دستور فرماندهان ، روسا و مدیران خود را اطاعت می کنم .

د) من حفظ حیثیت و شرافت سربازی و اخلاق اسلامی را سر لوحه زنگی خود قرار می دهم .

ه) من اصول و مقررات حفاظتی را مد نظر داشته و در حفظ اسرار نظامی و دولتی کوشش می کنم .

و ) من از انجام هرگونه فعالیت سیاسی ممنوعه و وابستگی به احزاب و گروه های سیاسی خودداری می نمایم .

ز)اموال و وسائل و اسنادی را که به من سپرده شده با نهایت دلسوزی و دقت نگه داری و حفظ خواهم نمود .

ح) من وظایف خود را با جدیت و صداقت انجام می دهم .

ط) در جنگ هیچگاه تسلیم دشمن نخواهم شد و تا قدرت جنگیدن باقی باشد به مقاومت ادامه خواهم داد .

ی) اگر دشمن اسیرم نماید با تمام توان به مقاومت خود ادامه خواهم داد ، هنگام اسارت به هر وسیله ای برای گریختن از دست دشمن و پیوستن به نیرو های خودی متوسل خواهم شد و به فرار دیگران که جز نیرو های خودی هستند کمک خواهم کرد .

ک) اگر دشمن اسیرم نماید هنگام بازپرسی توسط دشمن فقط نام – نام خانوادگی – درجه یا رتبه – شماره پرسنلی – و تاریخ تولد خود را خواهم گفت ، از پاسخ به هر سوال دیگری خودداری خواهم کرد و هیچگونه اظهاری (کتبی یا شفاهی ) علیه نظام اسلامی ، کشور ، ملت و نیرو های مسلح خود نخواهم نمود .

ل) در دوران اسارت نسبت به نظام اسلامی ، ملت ، میهن و نیرو های مسلح جمهوری اسلامی ایران و همه همرزمان خود وفادار خواهم ماند ، هیچ گونه اطلاعی که به ضرر نظام ، کشور ، میهن باشد به دشمن نداده و در هیچ عملی علیه آنان شرکت نخواهم کرد . اگر نسبت به همکارانم که اسیر شده اند ارشدیت داشته باشم فرماندهی آنان را بر عهده می گیرم و اگر کسی یا کسانی دیگر ارشد باشند دستورات آنها را اطاعت نموده و با کلیه امکانات از آنان پشتیبانی  خواهم نمود .

م) من همواره نسبت به همکاران و همرزمان و عموم مسلمین صمیمی و مهربان بوده و نسبت به دشمنان اسلام و ستمگران سختگیر و سازش ناپذیر خواهم بود .

آئین پرچم جمهوری اسلامی ایران و کشورهای طرف مقابل


الف – پرچم جمهوری اسلامی ایران و ویژگی های آن
بر طبق اصل هیجدهم قانون اساسی، پرچم جمهوری اسلامی ایران به رنگ های سبز و سفید و سرخ با علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران و شعار الله اکبر و دارای مشخصات زیر است:


1- ترتیب قرار گرفتن رنگ ها: رنگ سبز در بالا، رنگ سفید در وسط و رنگ سرخ در پایین قرار می گیرد.
2- علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران: به رنگ سرخ در وسط پرچم و روی متن سفید قرار می گیرد.
3- شعار الله اکبر: به نشانۀ بیست و دوم بهمن « یازدهمین ماه هجری شمسی » یازده بار در رنگ سبز و یازده بار در رنگ سرخ یعنی جمعاً بیست و دو بار با خط بنایی ( یعنی همان خطی که الله اکبر را بر مناره های مساجد نقش می کند) به صورت حاشیه در مرز رنگ سرخ و سبز با رنگ سفید تکرار می شود. 
4- جنس و بافت: پارچۀ پرچم باید از نخ پنبه ای خالص سفید و مرسریزه شده یا مخلوط پنبه پلی استر و ویسکوز پلی استر تهیه شود؛ از ابریشم و پشم نیز می توان استفاده کرد، ولی پارچه نباید از ویسکوز خالص باشد. بافت پارچه مورد استفاده از پرچم ساده و از نوع تاری و پودی است. 
5- اندازه ها: پرچم جمهوری اسلامی ایران دارای دوازده اندازه است با نسبت طول به عرض 7 به 4 است که با توجه به محلی که نصب می شود در اندازه های مختلف تهیه می شود.
رنگ میله پرچم نقره ای و سر چوبی که بر روی میله نصب می شود ساده است. 
تمام پرچم ها یک لا هستند به جز پرچم های رومیزی و پرچم هایی که روی وسائل نقلیه نصب می شود که می توانند دو لا تهیه شوند. 
پرچم همیشه باید تمیز و رنگ و اندازۀ آن حفظ شود و فاقد عیوبی باشد که به چشم آیند. چنانچه رنگ پرچم بر اثر مرور زمان یا دلایل دیگر تغییر یابد یا در آن در رفتگی نخ یا سوراخ یا آثار لکه روغن و زردی وبریدگی و سوختگی و یا ضایعات دیگر مشاهده شود باید فوراً آن را تعویض و پرچم جدید جایگزین آن کرد.

ب- آیین برافراشتن و پایین آوردن پرچم
پرچم جمهوری اسلامی ایران همه روزه قبل از شروع کار اداری باید در ساختمان های دولتی برافراشته و قبل از غروب آفتاب پایین آورده شود. برافراشتن و پایین آوردن پرچم باید با احترام صورت گیرد. 
مأموران دیپلماتیک و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در خارج مکلف هستند طبق بند الف نسبت به برافراشتن و پایین آوردن پرچم در محل ماموریت و محل اقامت رئیس مأموریت اقدام کنند. 
محل اقامت سفیر یا سرکنسول از قاعدۀ پایین آوردن پرچم معاف است. 
میلۀ پرچم هایی که در حیاط نصب می شود از لوله های ثابت فلزی تهیه و ارتفاع میله برحسب وسعت حیاط تعیین می شود و رنگ آن باید اکلیل نقره ای باشد. 
نصب پرچم روی دیوار، نرده، و تابلوهای راهنما و تزیین نمای بیرونی یا درونی ساختمان با پرچم یا اضافه کردن خطوط یا شکل های اضافی روی پرچم ممنوع است 
استفاده از پرچم به صورت غیر استاندارد یا نصب آن روی میله یا پایه های کوتاه ممنوع است. باید دقت شود که پرچم به هنگام نصب به طور صحیح و در جهت درست آن افراشته شود. از نصب پرچم به صورت وارونه یا در محل نامناسب خودداری شود.

ج - موارد استفاده از پرچم جمهوری اسلامی ایران
از پرچم جمهوری اسلامی ایران صرفاً در موارد ذیل می توان استفاده کرد: 
_محل های دولتی و وابسته به دولت.
_مجموعه ها و میدان های ورزشی {صرفاً در مسابقات رسمی}.
_نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج و محل اقامت روسای مأموریت ها. 
_تزیین خیابان های محل عبور روسای کشورهای خارجی در مسافرت های رسمی .
_محل های برگزاری کنفرانس ها در صورتی که جنبۀ بین المللی یا دولتی داشته باشد. 
_در تشییع جنازۀ رسمی، تابوت را با پرچم جمهوری اسلامی ایران می پوشاند.

د – آیین استفاده از پرچم در اعیاد ملی و مذهبی
_ در اعیاد رسمی، ملی، و مذهبی می توان پرچم جمهوری اسلامی ایران را به تعداد بیشتر در محل های مناسب نصب کرد.
_فهرست اعیاد رسمی ملی و مذهبی در آیین تشریفات جمهوری سلامی ایران دیده می شود.
_ هنگام مسافرت رئیس جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور، پرچم جمهوری اسلامی ایران در طول توقف در کشور میزبان در محل اقامت ایشان برافراشته می شود. در این خصوص باید عرف کشور محل توقف مورد عنایت قرار گیرد.

ه- آیین نیمه افراشته کردن پرچم
1- هنگام عزاداری عمومی، پرچم جمهوری اسلامی ایران به تعداد روزهائی که دولت جمهوری اسلامی ایران رسماً اعلام می کند به صورت نیمه افراشته در خواهد آمد. 
2- هنگام اعلام عزای ملی در هر کشور خارجی، نمایندگی های دیپلماتیک و کنسولی جمهوری اسلامی ایران درآن کشور طبق عرف محل و به تعداد روزهای اعلام شده پرچم را به صورت نیمه افراشته در خواهند آورد. 
3- در صورت فوت رئیس مأمور دیپلماتیک یا کنسول جمهوری اسلامی ایران در کشور محل توقف، پرچم جمهوری اسلامی ایران، مدت یک روز به صورت نیمه افراشته در خواهد آمد. 
4-برای نیمه افراشته کردن، ابتدا پرچم را به طور کامل باید برافراشت و سپس به اندازۀ یک چهارم ارتفاع میله پایین آورد.

و – نصب پرچم روی وسایل نقلیه

_ در داخل کشور، صرفاً اتومبیل حامل رئیس جمهوری اسلامی ایران می تواند مستقلاً از پرچم استفاده کند. اتومبیل های مقامات دیگر در صورت همراهی میهمانان خارجی می توانند از پرچم جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند. 
_ پرچم اتومبیل باید روی گلگیر سمت راست راننده نصب شود. 
_ هنگام همراهی سفیر خارجی بمنظور تقدیم استوار نامه به رئیس جمهور، پرچم جمهوری اسلامی ایران روی اتومبیل حامل وی و در سمت راست نصب می شود. پس از تقدیم استوار نامه، پرچم کشور سفیر در سمت راست و پرچم جمهوری اسلامی ایران در سمت چپ نصب می شود.
_ روسا، نمایندگی های دیپلماتیک، و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل توقف در موارد خاصی می توانند روی اتومبیل خود پرچم جمهوری اسلامی ایران را نصب کنند. 
_ در مواردی که اتومبیل رئیس نمایندگی، حامل یک مقام رسمی جمهوری اسلامی ایران در سطح وزیر باشد. 
_در مواقع شرکت در ضیافت جشن ملی کشور پذیرنده و مأموریت های دیپلماتیک و کنسولی یا سازمان های بین المللی کشور محل توقف. 
_ در جشن 22 بهمن یا 12 فروردین، سالگرد پیروزی انقلاب و روز جمهوری اسلامی ایران .
_هنگام عزیمت جهت تقدیم استوار نامه به رئیس کشور محل توقف، طبق عرف محل. 
_ به هنگام ملاقات های رسمی با مقامات عالیه کشور پذیرنده. 
_ به هنگام ملاقات با روسای ماموریت های سیاسی و کنسولی مقیم کشور پذیرنده. 
_ در صورت مسافرت رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به خارج، پرچم جمهوری اسلامی ایران صرفاً در اتومبیل حامل ایشان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ز – آیین استفاده از پرچم جمهوری اسلامی ایران و پرچم هیئت های میهمان جمهوری اسلامی ایران. 
آیین استفاده از پرچم نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج 
- رؤسای ماموریت ها موظف اند یک عدد پرچم کوچک رومیزی در سمت راست میزکار خود « هنگامی که پشت میز نشسته اند » یا یک عدد پرچم بزرگ ایستاده با میله ای به بلندی تا سه برابر عرض پرچم در پشت سر و در سمت راست خود قرار دهند. 
- در صورتی که رئیس کشور پذیرنده به مناسبتی به محل مأموریت جمهوری اسلامی ایران بیاید پرچم دولت او نیز برفراز ساختمان برافراشته می شود. 
- در صورتی که به مناسبتی قرار باشد پرچم چند کشور در ساختمان محل مأموریت برافراشته شود، همیشه تقدم با پرچم دولت فرستنده است. اگر قرار باشد سه پرچم در محل ماموریت نصب شود پرچم وسط دارای تقدم دوم و پرچم سمت چپ دارای تقدم سوم است. در خارج از محل نمایندگی، تقدم همواره از آن دولت پذیرنده است. 
- تنها روسای ماموریت های دیپلماتیک و کنسولی مجاز به نصب پرچم بر ساختمان محل اقامت، دفتر کار، و اتومبیل خود هستند. بقیۀ اعضا حق استفاده از پرچم را ندارند مگر اینکه در غیاب سفیر مسئولیت نمایندگی را به عهده داشته باشند.


ح – تقدم پرچم
1- در موقع بازدید رئیس کشور خارجی از جمهوری اسلامی ایران، پرچم آن کشور در محل اقامت او در اهتزاز خواهد بود. 
2- در ساختمان محل مذاکرات دو جانبه، تقدم با پرچم میهمان خواهد بود و در سمت راست بیننده نصب خواهد شد و پرچم جمهوری اسلامی ایران در سمت چپ آن قرار خواهد گرفت.
3- در صورتی که قرار باشد پرچم چند کشور در محلی نصب شود که جمهوری اسلامی ایران میزبان است، پرچم ها همه بر حسب حروف الفبای لاتینی نام کشورها نصب می شوند و پرچم جمهوری اسلامی ایران در وسط قرار می گیرد. 
4- در صورتی که جمهوری اسلامی ایران میزبان یک کنفرانس بین المللی باشد، تقدم پرچم ها از روی ترتیب الفبای لاتین خواهد بود.

ط- پرچم در مجامع بین المللی
ترتیب تقدم پرچم در مجامع بین المللی تابع ترتیب الفبای لاتین است.

ی – پرچم ملی
پرچم ملی به رنگ های سبز، سفید، و سرخ و فاقد علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران و الله اکبر است. 
خصوصیات این پرچم از حیث اندازه و نوع جنس تابع استانداردهای پرچم جمهوری اسلامی ایران است.

ک- موارد استفاده از پرچم ملی
از پرچم ملی صرفاً در اعیاد و مراسم ملی و مذهبی می توان استفاده کرد. مؤسسات خصوصی و همۀ افراد ایرانی می توانند در این گونه مراسم از پرچم ملی استفاده کنند.

تراجکتوری Trajectory

به خط سیر گلوله ( مرمی ) تراجکتوری گویند. چون بعد از شلیک مرمی ، سرعت آن در برخورد با هوا کمتر میشود و جاذبه زمین باعث میشود که گلوله کم کم به طرف پائین سقوط کند.

یک گلوله ابتدا در مسافت ۳۰ متری دقیق میزند و سپس در مسافت ۱۲۰ تا ۱۵۰ متری چند سانتیمتر بالا میزند و در مسافت ۱۷۰ تا ۲۱۰ متر بخاطر جاذبه زمین فشنگ افت می‌کند و پائین هدف را میزند و این افت را با بالا آوردن شکاف ستون درجه و با خط های مندرج در دوربین تفنگ میتوان جبران کرد.

البته با تمرین و مهارت و کسب تجربه میتوان مرمی را در مسافت‌های بیشتر به هدف نشاند.ناگفته نماند که کوچکی و بزرگی هدف تأثیر در هدف زنی دارد که هدف بزرگتر بهتر می‌تواند مورد اصابت قرار گیرد و افت کمتری داشته باشد.

پوکه

پوکه بدنه اصلی فشنگ است که باروت ، مرمی( گلوله) ، چاشنی را در خود جای میدهد. در هنگام شلیک پوکه بخاطر فشار گاز باروت جداره بیرونی ان کمی باد می کند و کپ لوله را آب بندی میکند تا فشار گاز باروت به عقب بر نگردد.

جنس بدنه پوکه ها معمولاً از مس ، آلومینیم ، برنج ، فولاد با روکش برنج ساخته میشود . 

در فشنگهای ساچمه‌زنی جنس بدنه پوکه از پلاستیک یا مقواست و پایه آن از برنج یا فولاد با روکش برنج است.

پوکه ها به سه دسته تقسیم میشوند که عبارتند از :

1 - Rimless پوکه های زه دار

2 - Rimmed پوکه های لبه دار

3 - Rim fire پوکه هایی که چاشنی آن جزء پوکه ست

چاشنی ( بدون سندان ) Berdan

این مدل چاشنی فاقد سندان می باشد ولی بخشی از پوکه در محل چاشنی بصورت یک سندان ساخته می شود . از مزایای این چاشنی می توان به سادگی ساختمان آن اشاره کرد ، زیرا فاقد سندان سرخود است .تولید برجستگی (سندان) در محل نصب چاشنی لزوماً موجب ایجاد ۲ و یا ۳ کانال انتقال شعله چاشنی به باروت درون پوکه می شود.این کارموجب میشود تا شعله حاصل از احتراق چاشنی بصورت متعادل تری به باروت رسیده و سرعت اشتعال و یکنواختی بیشتری را موجب میشود.از اینرو ، این مدل برای برای فشنگ هایی با طول پوکه بلند بسیار مناسب تر است.

چاشنی در فشنگ های ساچمه زنی بنام (Battery Cup) است . از نوع لبه دار می‌باشد و سندان داخل آن است. و چاشنی درون استوانه ای گذارده شده است

چاشنی ( باسندان ) Boxer

در این گونه چاشنی ها سندان به همراه چاشنی بصورت یک واحد یکپارچه تولید می‌شود و کانال انتقال شعله چاشنی به شکل یک روزنه مرکزی می باشد . 

یکی از مزایای این نوع چاشنی سادگی در ساخت پوکه می باشد ، ولی بدلیل عدم انتشار متوازن شعله چاشنی در فشنگهایی با طول پوکه بلند چندان مناسب نمی باشد و بیشتر در فشنگ های با طول پوکه کوتاه و یا مهمات سلاح های کمری و مسلسل های دستی استفاده می‌شود.

چاشنی کناری ( Rim Fire )

یکی از مزایای این نوع چاشنی ها سادگی ساختمان پوکه و سرعت بالای تولید آن می‌باشد ، زیرا نیاز به چندین عمل ماشینکاری برای ایجاد فضای چاشنی وساخت چاشنی را ندارد ولی بزرگترین ایراد آن ، عدم قابلیت ساخت در فشنگ های کالیبر بزرگ و پرقدرت میتوان دانست.

بدلیل نیاز به وارد آمدن ضربه سوزن به لبه کناری و لزوم کم بودن ضخامت دیواره پوکه برای ایجاد اشتعال چاشنی تحمل این پوکه ها در فشارهای بالا وجود ندارد. مانند چاشنی فشنگ خفیف کالیبر ۰/۲۲

چاشنی

بطور کلی فشنگها از لحاظ چاشنی​​ به دو گروه تقسیم می شوند.

۱. چاشنی کناری  Rim fire

۲ - چاشنی مرکزی Center fire

چاشنی های مرکزی نیز در دو مدل تولید میشوند که عبارتند از :

الف ) چاشنی با سندان Boxer

ب ) چاشنی بدون سندان Brendan

دایره نفوذ و یک تجربه

🔴 در‌ اوج‌ جنگ ویتنام از "مک نامارا " وزیر دفاع آمریکا سوال کردند که برای مبارزه با چریک‌های‌ ویتنامی چه باید کرد؟
 مک نامارا پاسخ داد: اگر به‌ازای هر یک چریک ویتنامی ده #سرباز‌ آمریکایی به ویتنام اعزام‌ شود،‌ می‌توانیم چریک‌ها را شکست دهیم...
اما دیدیم که در نهایت، آمریکا در ویتنام شکست خورد.
🔻 چند سال بعد که در تایلند یک جنبشی چریکی ظهور کرد، از وزیر دفاع وقت آمریکا سوال کردند که‌ برای مقابله با چریک‌ها چه باید کرد تا تجربه ویتنام تکرار نشود؟
 وزیر دفاع آمریکا پاسخ داد: به‌ازای هر چریک ده #جامعه‌شناس آماده کنید. و در نهایت،آمریکا موفق به مهار جنبش چریکی تایلند شد. اما چگونه؟

بیست سال پیش این چریک‌ها درحالی‌که در یک دست تفنگ و در دست دیگر کتاب داشتند، به مقابله با آمریکا پرداختند. امروز‌ چریک‌های‌ سابق در شمال غربی تایلند چه می‌کنند؟  امروز در یک دست چریک‌های‌ تایلند‌ همچنان تفنگ وجود دارد، اما با دست دیگرشان به‌جای کتاب، مواد مخدر حمل می‌کنند. 
چریک‌های سابق به واسطه فروش مواد مخدر تبدیل شده‌اند، چریک باقی مانده است، اما البته با این تفاوت که‌ در‌ کوله‌بار او به‌جای کتاب،امروز مواد مخدر قرار دارد و کاری را که گرگ به زور انجام می‌دهد، روباه به تدبیر انجام خواهد داد.
🔻این است روایتی از #نفوذ 🔻
اخباری وجود دارد از حضور صدها #آقازاده از فرزندان مقامات ارشد دولتی در #آمریکا. که پدرانشان برای حفظ منافع آنها، بدنبال تصویب FATF و هر تعهد دیگری هستند. بیش از 100 نفر از مدیران ارشد دولتی، #دوتابعیتی هستند که آخرین مورد آن انتصاب #سفیر ایران در #فنلاند است که تبعه آمریکا نیز هست. (فارغ از اینکه وی تخصص علوم دریایی دارد! نه روابط بین الملل!) 
با وجود چنین مدیرانی که نه تنها دل، که حتی تحت #پرچم یک کشور #بیگانه (آن هم کشور متخاصم)، قرار دارند، خدمت به #ایران و منافع ملی کشور، یک مضحکه است. آری! کاری که آمریکا با اسلحه و موشک و بمب هسته ای نمیتواند انجام دهد، با نفوذ به پیش خواهد برد. اگر بیدار نباشیم!

مرگ خاموش

بعد از جنگ آمریکا با کره، ژنرال ویلیام مایر که بعدها به سمت روانکاو ارشد ارتش آمریکا منصوب شد، یکی از پیچیده ترین موارد تاریخ جنگ در جهان را مورد مطالعه قرار میداد.

حدود هزار نفر از نظامیان آمریکایی در کره، در اردوگاهی زندانی شده بودند که از استانداردهای بین المللی برخوردار بود.

زندان با تعریف متعارف تقریباً محصور نبود. آب و غذا و امکانات به وفور یافت می شد. از هیچیک از تکنیک های متداول شکنجه استفاده نمی شد. اما...  بیشترین آمار مرگ زندانیان در این اردوگاه گزارش شده بود.

زندانیان به مرگ طبیعی می مردند. امکانات فرار وجود داشت اما فرار نمی کردند. بسیاری از آنها شب می خوابیدند و صبح دیگر بیدار نمی شدند. آنهایی که مانده بودند احترام درجات نظامی را میان خود رعایت نمی کردند‏ و عموماً با زندانبانان خود طرح دوستی می ریختند. دلیل این رویداد، سالها مورد مطالعه قرار گرفت و ویلیام مایر نتیجه تحقیقات خود را به این شرح ارائه کرد:

 ‏در این اردوگاه، فقط نامه هایی که حاوی خبرهای بد بودند به دست زندانیان رسیده میشد، نامه های مثبت و امیدبخش تحویل نمی شدند.

هرروز از زندانیان میخواستند در مقابل جمع، خاطره یکی از مواردی که به دوستان خود خیانت کرده اند یا میتوانستند خدمتی بکنند و نکرده اند را تعریف کنند.

هرکس که جاسوسی سایر زندانیان را می کرد، سیگار جایزه می گرفت. اما کسی که در موردش جاسوسی شده بود هیچ نوع تنبیهی نمی شد. همه به جاسوسی برای دریافت جایزه (که خطری هم برای دوستانشان نداشت) عادت کرده بودند.

تحقیقات نشان داد که این سه تکنیک در کنار هم، سربازان را به نقطه مرگ رسانده است.

با دریافت خبرهای منتخب (فقط منفی) امید از بین میرفت.

با جاسوسی، عزت نفس زندانیان تخریب میشد و خود را انسانی پست می یافتند.

با تعریف خیانتها، اعتبار آنها نزد همگروهی ها از بین میرفت.

و این هر سه برای پایان یافتن انگیزه زندگی، و مرگ های خاموش کافی بود.

چرا زیر خال سیاه را نشانه روی میکیم؟

 

علت این است که یک موقع نشانه روی به اندازه یک سفیدی نازک زیر خال را نشانه روی می کنیم تا عناصر دید ( مگسک و شکاف دید ) روی سفیدی کاغذ قرار بگیرند تا کوچکترین انحراف در تطبیق عناصر دید مشخص باشد.

چرا وسط خال سیاه را نشانه روی نمی‌کنیم ؟

در تیراندازی ، هدف ما تیراندازی دقیق است ، و ما سعی میکنیم بیشترین امتیاز را کسب کنیم.

ابعاد خال در مسافت های 50 متر به بالا در تفنگ به اندازه قطر مگسک میباشد.
شکاف دید ، مگسک و خال ، سیاه رنگ هستند
در نتیجه : اگر مرکز خال را نشانه روی کنیم دیگر نمی توانیم بصورت دقیق عناصر نشانه روی را تطبیق دهیم.

پیشگیری از جنگ مانند پیشگیری از وقوع آتش سوزی است.

پیشگیری از آتش سوزی ها مهم است و بخش حکومتی هر شهر باید تمرکز شدیدی بر کاهش خطر و ریسکهای موجود داشته باشد.ولی ما به اتش نشانها پول میدهیم تا با آتش بجنگند.مراکز آتش نشانی نقش با ارزشی در پیشگیری دارند ولی کار اصلی آنها پیشگیری از آتش سوزی نیست ، بلکه پاسخ دادن به آن است : یعنی مقابله با آتش سوزی زمانی که رخ میدهند ، خاموش کردن سریع و ایمن آنها و جلوگیری از گسترش یافتن آتش .
به همین شکل ما به نیروهای مسلح پول میدهیم تا وقتی پیشگیری‌ها جواب نداد ، بجنگند و در این جنگ پیروز شوند . نیروهای مسلح از نقشهای پیشگیرانه و بازدارنده ی با ارزشی برخوردارند ، ولی کار اصلی آنها جنگیدن است.بنابراین بخش‌های دیگر جامعه از نیروهای مسلح انتظار دارند که در مورد نحوه ی جنگ ( حتی در شدیدترین و بدترین وضعیتها ) به دقت فکر کنند و به همین خاطر قابل قبول نیست که فقط به محیط پیچیده ی آینده بنگریم و بگوییم : « خب وضعیت جنگ در شهرها بسیار آشفته و پیچیده است ، پس باید از این اجتناب کرد » .

موقعی که می‌خواهید شوکر را بکار ببرید به نکات زیر توجه داشته باشید؟

1-آهنگ ضربه جریان برق آن یکنواخت باشه و مثلآ یک بار تند و یک بار کند نشده باشد .

2- باطری رو حتمآ چک کنید (در صورتی که اجازه باز کردن شوکر رو دارید) تا خراب نشده باشد .
3- شوکرها 3 وضعیت هستند : خاموش ، چراغ قوه ، آماده و در وضعیت اماده چراغی دارد که به شما هشدار می دهد الان شوکر آماده هست تا یک دفعه خودتون رو اشتباه نزنید ، چراغ قوه هم به شما این امکان رو میده که در موارد نیاز به نور از آن استفاده کنید ویا انرا درمورد لزوم روی چشم فرد مهاجم بگیرید چونکه برای مدت کوتاهی تمرکز خود را از دست میدهد.
4- حتمآ شوکر رو با ضامن و سیم شارژش همراه داشته باشید واز شارژبودن آن مطمئن باشید.
5- آهنگ ضربه جریان برق زیاد باشه و کند نباشد.
6- قطعات شوکر مثل تیغک هاش شل و باز نباشند.
7- هنگام احساس خطر ابتدا ضامن شوکر را بکشید تا آماده ضربه زدن باشد؛ بلافاصله بعد از انجام عملیات یا رفع خطر مجددا ضامن را درجای خودش قرار دهید تا اشتباها خودتان ویا افراد همراهتان را دچاره شوک نکنید . 

موارد عملیاتی :

8- هنگام استفاده از شوکر موارد ایمنی رو رعایت کنید.
9- تا زمانی که مجبور نشدید دستتون رو رو نکنید و نگزارید مهاجم بفهمه چه چیزی دارید 
10- تا زمانی که مجبور نشدید شوکر رو به مهاجم سایش ندید چون انقدر صدای جرقه اش زیاداست که حتی سگ هم وحشت میکند.
11- به قلب کسی شوکر نزنید ، به بیضه ها هم نزنید ، به کمر هم نزنید.
12- ران پا برای اصابت مناسب تر است ، همینطور گردن و شکم و دست وساق پای فرد مهاجم .
13- چراغ قوه شوکر هایی مثل 669 میتونه از خود شوکر قوی تر باشه و باعث اختلال چند لحظه ای در دید مهاجم بشه و شما میتونید بلافاصله عمل دستگیری رو انجام بدید.
14- شوکر اسباب بازی نیست لذا از آن استفاده های بی مورد ویا شوخی نکنید ودر زمانهای عادی هم استفاده نکنیدچون باطری آن به مرور ضعیف شده ودر زمان مورد نیازتان پاسخ نخواهد داد.

انواع شوکرها

امروزه بیشتر انواع شوک دهنده ها دو جفت الکترود دارند؛یک جفت درونی و یک جفت بیرونی دارند.جفت بیرونی ، الکترودهای بار ( Charge Electrodes ) در فاصله بیشتری از هم قرار دارندو بنابراین جریان وقتی جاری میشود که یک رسانا (بدن انسان)بین آن دو قرار بگیرد.اگر جریان نتواند بین این دو الکترود جاری شود ، به جفت درونی یا الکترودهای آزمایشی ( Test Electrodes ) منتقل میشود .این الکترودها بقدری به هم نزدیک هستند که جریان الکتریسیته میتواند بین آنها جاری شود.جریان در حال حرکت ، ذرات هوا را در شکاف بین دو الکترود یونیزه میکند و یک جرقه با صدای خاصی ایجاد میکند.این جرقه معمولا به عنوان یک عامل بازدارنده استفاده میشود:وقتی مهاجم جرقه را میبیند و صدا را میشنود ،متوجه میشود که شما مسلح هستید.برخی از شوک دهنده ها از عامل هیجان بجای هشدار استفاده میکنند.این نمونه ها به شکل چتر ، چراغ قوه یا دیگر اشیاء دارای کاربرد روزانه دارند ، در می آیند و مهاجمان را غافلگیر میکنند.این نوع شوک دهنده ها معمولا توسط برخی شهروندان خاص استفاده میشوند، چونکه کوچک هستند و استفاده از آنها بسیار ساده است.اما نیروهای پلیس و امنیتی معمولا از شوک دهنده های پیچیده تر با برد بیشتر استفاده میکنند ولتاژ این مدار ممکن است فردرا به گیچی بیندازد.ولتاژ بالاوقتی روی سطح پوست القا داده می شود جریان عبوری سلسله اعصاب وغلاف های چربی را تحریک می کند. وقتی به یک ماهیچه برسد آن را تحت تاثیر خود قرار می دهد و یه فلجی موقتی را در بعضی از افراد ایجاد می کند.البته تذکر داده می شود که این تشنج را در یک فرد در مدت 15 دقیقه بیش از 2 بار تکرار نکنید.

بر هم زدن سیستم بدن

ایده اصلی بکار رفته در یک سلاح شوک دهنده این است که این سیستم ارتباط را مختل کند.شوک دهنده ها یک بار الکتریکی با ولتاژ بالا و آمپر پائین ایجاد میکنند.در واقع این بار الکتریکی دارای فشار بالا و شدت جریان پائین میباشد.وقتی شما شوک دهنده را بطرف یک مهاجم میگیرید و ماشه آنرا میکشید ، این جریان وارد بدن مهاجم میشود این بار که با شدت 3 میلی آمپر جریان دارد ، به اندازه کافی قوی نیست که بتواند به بدن انسان صدمه ای بزند مگر اینکه برای دوره زمانی طولانی به طرف فرد شلیک شود.

شوک دهنده مقدار زیادی اطلاعات گیج کننده را به بدن فرد مهاجم میفرستد ، اما در واقع آنچه اتفاق می افتد از این قرار است :بار الکتریکی با سیگنالهای الکتریکی ارسالی از مغز مهاجم ترکیب میشود .این مثل افزودن یک جریان خارجی به خطوط تلفن است سیگنال اصلی با نویزهای گوناگونی ترکیب میشود و عمل بازخوانی پیام را بسیار مشکل مینماید.وقتی این خطوط ارتباطی به سمت پائین حرکت میکنند ، دیگر فرد مهاجم کنترلی روی ماهیچه هایش نخواهد داشت و ممکن است بطور موقت عضلاتش از کار بیافتد و با اصطلاح فلج شود.

این جریان الکتریکی ممکن است بوسیله یک فرکانس پالسی تولید شود که خود سیگنالهای الکتریکی بدن را تقلید میکند.در این حالت ، جریان الکتریکی ارسالی از طریق عصبها ، از ماهیچه ها میخواهد که حجم زیادی از کار را در یک دوره کوتاه انجام دهند.اما این سیگنال ، فرمان هیچگونه حرکت خاصی را در بر ندارد .این امر باعث میشود ذخایر انرژی فرد مهاجم تحلیل رود و وی بقدری ضعیف شود که نتواند حرکت کند.از سوی دیگر ، با توجه به اینکه سلولهای عصبی و ماهیچه ها در تمام سطح بدن وجود دارند ، مهم نیست شوک دهنده را به کدام نقطه از بدن میزنید.

سیستم الکتریکی بدن انسان

همه ما الکتریسیته را یک عامل مضر برای بدنمان میدانیم.اگر صاعقه به کسی برخورد کند یا کسی دستش را به داخل یک پریز برق فرو ببرد،جریان برق ممکن است باعث فلج یا کشته شدن وی گردد.اما جریان الکتریسیته با توان و ولتاژ پائین تر برای بدن ما بی ضرر است.در واقع، این نوع جریان برای بدن ما لازم و ضروری است.وجود جریان الکتریسیته در بدن ما ، برای انجام هرکاری ضروری است.

وقتی میخواهید یک چیزی درست کنید،مغز شما یک پیام الکتریکی به یک سلول عصبی میفرستد که این پیام سپس به ماهیچه های دست شما منتقل میشود.سیگنال الکتریکی به سلول عصبی میگوید که یک پیام نوترونی به سلولهای ماهیچه بفرستد و بدین ترتیب ،ماهیچه ها در جهت مناسب برای انجام دادن آن کار با هم و روی هم حرکت میکند.مثلا گرسنه تان میشود مغز دستور تهیه غذارا میدهد وقتی غذایی را درست می کنیدوآنرا گاز میزنید ، دهان شما سیگنال به مغزتان میفرستد که مزه آنرا به شما میگوید.
بدین ترتیب ، اجزای مختلف بدن از نیروی الکتریسیته برای برقراری ارتباط با دیگراجزاء استفاده میکند.این در واقع مثل یک سیستم تلفن یا اینترنت عمل میکند.اولگوهای ویژه الکتریسیته از طریق خطوط منتقل میشوند تا پیامها را منتقل کنند.

شوکر الکتریکی چگونه کار میکند؟

همه ی ما الکتریسیته را عامل مضر برای بدن میدانیم درصورتی که وقتی شما میخواهید یک ساندویچ را گاز بزنید مغز شما پیام های الکتریکی را به اعصاب و سپس به ماهیچه ها میفرستد واین حاکی از وجود جریان های الکتریکی بسیار زیاد در بدن افراد است که ارتباط بین مغز واعضاء را برقرار می نماید اما در صورت مختل شدن به وسیله عامل بیرونی (شوک) آنگاه هرگونه حرکت ویا اقدام از فرد سلب میشود.

امروزه نیروهای پلیس و امنیتی ، تجهیزات و تسلیحات جدیدتر و کارآمدتری برای مقابله با تبهکاران و دستگیر کردن آنها در اختیار دارند .از جمله این تجهیزات شوک دهنده ها یا همان باتومهای برقی هستند که می توانند تأثیر بسزایی در کنترل کردن شورشها و از پای درآوردن موقت شورشیان و تبهکاران داشته باشند.در این مقاله با اصول عملکردی این نوع سلاحها بیشتر آشنا خواهیم شد :

آیا شوکرها بر علکرد قلب تأثیر می‌گذارند؟

شواهد مبنی بر قابلیت شوکر در آسیب و صدمه به فرد کاملا شناخته شده است، اما یکی از نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود دارد نشان می‌دهد حمله‌ی شوکر می‌تواند باعث تحریک بی‌نواختی قلب شده که آن هم به خاطر گرفتگی عضله‌ی قلب رخ می‌دهد. واین نکته طی آموزش‌های استفاده از شوکر به افراد یاد داده می‌شود که هنگام استفاده از شوکر آنرا حوالی قلب نشانه نروند.

آموزش کار با شوکر


شوکرها با استفاده از نیتروژن فشرده، دسته‌ای از سوندهای تیز را به داخل پوست فرد مورد نظر وارد می‌کنند و با این کار می‌توانند نزدیک ۵۰ هزار ولت جریان الکتریسیته را به بدن فرد انتقال دهند که منجر به درد شدید و انقباض عضلات می‌شود.

علاوه بر کار اصلی شوکرها، آنها یک دکمه‌ی بی‌حس کننده هم دارند که می‌تواند در برابر پوست نگه داشته شده تا شوک را به آن وارد کند، در این شرایط باعث تحریک درد شده اما عضلات دچار انقباض نمی‌شوند. از خطرات بارز استفاده از شوکر می‌توان به آسیب به چشم‌ها، تشنج، دمِ سینه، تشنج‌های قلبی، تشنج در افرادی که دچار حمله‌ی خواب هستند، سوختگی پوستی و آسیب به پوست، عضلات و مفاصل اشاره کرد.

آموزش عبور از رودخانه و سیلاب

عبور از رود خانه
عواملی را که بایستی در تشخیص به حساب آورد عبارتند از:

عرض رودخانه
عمق آب
رنگ یا کدر بودن آب
جریان و تلاطم
وضع بستر

علاوه بر این ملاحظات فنی باید وضع بدنی گرو خود را مجددا ارزیابیکرده و از خود پرسید این عبور برای آسیب پذیرترین عضو گروه چقدر امناست. فرض بر اینکه شما در عبور از رودخانه و به گدار زدن شک هاییدر دل دارید، حالا باید چه کاری انجام دهیم. در کشور ما خیلیمحتمل است که موقعیت انسان را مجبور به عبور از گدار رودخانهنماید، ولی اگر چنین باشد بایستی منابع لازم برای گذر امن ازرودخانه در اختیار شما باشد.

مواظب فشارهای روحی باشید.
بررسی بالا و پایین رودخانه از روی نقشه و اینکه نزدیک ترین پلکجاست.
با در نظر گرفتن پیش بینی وضع هوا می توانید تصمیم بگیرید تاپایین آمدن آب صبر کنید.
پرهیز از عبور از رودخانه عمیق
اندازه آب برای عبور تا زانوها باشد، بیشتر از آنخطرناک است.
جستجو کنیم تا گدار مطمئن رودخانه برای عبور را پیداکنیم.

در جاهایی در رودخانه که مانع بزرگی قرار دارد مثل یک تخته سنگبزرگ و آب ریز شیب دار دارد، گاهی یک گرداب عمودی می تواند تشکیلدهد و موجب یک جریان برگشتی قوی به سوی مانع در طرف پایین دست گردد. این گرداب های عمودی بی اندازه خطرناکند چون اگر کسی در یکی ازآنها گرفتار شود رهایی از آن تقریبا غیر ممکن است.

کلا هر مانع بزرگی در رودخانه قرار دارد محل ایجاد یک جریانبرگشتی قوی می باشد که گرداب ایجاد می کند.
موانع غوطه ور و یا اندکی غوطه ور به ویژه شاخه های درختان خیلیخطرناکند.
با فرض اینکه با جریان آب حرکت می کنید نیروی آب ظاهر نیست. بهمحض اینک به مانعی برخوردید تمام زور و نیروی رودخانه را باید تحملنمایی و همین می تواند شما را به دام بیاندازد.

گدار یعنی کم عمق ترین محل رودخانه که بدون ابزار، بهراحتیبتوان از آن عبور کرد.

انتخاب گدار
در انتخاب بهترین گدار این عوامل و بسیاری عوامل دیگربایستی به دقت مورد ملاحظه قرار گیرد:

کم عمق بودن منطقه انتخابی ،حداکثر تا زانو.
عاری بودن منطقه انتخابی از موانع معلق یا غیر معلق نظیر گردالهبزرگ یا کنده درخت، چون طناب به این موانع گیر می کند.
اجتناب از ساحل بلند و اطمینان از یک نقطه مناسب برای نقطه خروج.
عدم عبور از کنار پل های ویرانه.
قوی تر بودن جریان آب در قسمت بیرونی پیچ ها.
عاری بودن بستر رودخانه از گرداله و سنگ های بیرون زده یا گلچسبناک و دارا بودن عمق یکنواخت تا آنجا که ممکن است.
همیشه متکی نباشید که از نقطه بخوصوصی که مدتی قبل عبور کردهبودید عبور کنید چون گدار رودخانه در حال تغییر است.

قبل از عبور
هنگامیکه گدار را انتخاب کردید بهترین روش را انتخاب کنید:

در نظر گرفتن شرایط بدنی و آمادگی روانی گروه
در نظر گرفتن وزن کوله ها
اگر مجروح دارید عبور خیلی خطرناک است.
محل عبور باید در توان همه افراد گروه باشد.
عدم عبور از رودخانه در فصل سرما و در شب در تاریکی
اگر از طناب استفاده می کنید طریقه کار کردن با آن را مجدداآموزش دهید.
پرهیز از پوشاک و لباسهایی که دارای بندهای متعدد است و جمع وجور کردن یا در شلوار زدن لباسها ی آویزان
در نظر گرفتن مسئولیت برای هر شخص در حد تواناو و تو جیج کردن او
شماره بندی اعضا در صورت لزوم
استفاده از علائم قراردادی برای ارتباط به علت پر سرو صدا بودنرودخانه ها که نمی توان از صدا استفاده کرد.
اگر با طناب حمایت انجام می دهید علائمی برای دادن و جمع کردنطناب به کار برید .
با قرار دادن یک کیسه پلی اتیلن بزرگ داخل کوله، لوازم را داخلکیسه های کوچک تر قرار دهید و همه را در کیسه بزرگ داخل کوله قراردهید و درب کیسه را کاملا ببندید تا کوله شما آب بندی شود. بعد ازعبور به لباس خشک و گرم و دیگر لوازم خود نیاز دارید.
پرهیز از پریدن روی سنگ ها با فاصله بلند (بهتر است پاهایمان خیس شود تااینکه خشک عبور کنیم ولی پاهایمان رگ به رگ شود و صدمه ببیند.
در آوردن جوراب ها از پا و پا کردن پوتین ها
پوشیدن گتر و داخل کردن بند و نخ آن
پرهیز از شلوار بادگیر که پایین آن با کش مسدود شده زیرا آبداخل آن جمع شده و سطح تماس شما را با آب زیاد می کند و گام برداریرا مشکل می کند.
تا آنجا که می توانید سطح تماس خود را با جریان آب کم کنید.
کوله را به پشت بگذارید اما آن را روی بدن محکم نکنید تا درزمان خطر آن را رها کنید ولی یک بند حمایت به کوله و خودتان با گرهچفت شونده وصل کنید.
اگر کوله خوب آب بندی شود مانند یک کلک برای شما عمل می کنید.
آب بندی لوازم الکترونیکی مثل گوشی تلفن همراه، دستگاه GPS و غیره توسط کیسه هاینایلونی و خاموش کردن آنها، تا در هنگام عبور از رودخانه دچار ازکارافتادگی نشوند.

عبور یک نفره با چوب دستی

در داخل آب همیشه رو به بالای آب قرار بگیرید و پاها را از حدمعمول بازتر بگذارید. استفاده از یک چوب دستی برای عمق آب و نقطه اتکای سوم خود .
اگر از دو باتون استفاده می کنید دست طرف جریان آب برای تعادل ودست جلو را برای اندازه گیری عمق آب استفاده کنید.
نبایستی بدون طناب از رودخانه عبور کرد مگر اینکه روشنباشدعبور با ایمنی کامل صورت می گیرد.

روش هایی که اکنون توضیح داده می شود وبه صورت مصور می باشد برای عبور از آب های کم عمق و آراممناسب است، که نتایج لغزش احتمالی آن در آبچیزی بیش از خیس شدن نیست.
هر سه روش بستگی به اصل پشتیبانی متقابل و استواری اضافی حاصل ازیکپارچگی گروهی در مقایسه با مقاومت انفرادی دارند.

13689657631

عبور حلقه ای
سه نفر دور هم جمع شده و دست های خود را مطابق شکلروی شانه یکدیگر قلاب کنند . قوی ترین آنها بایستی رو به بالا یجریان آب باشد در حالیکه گروه همدیگر را محکم نگه داشته اند از عرضرودخانه پیشروی می کنند و در صورت لزوم همدیگر را پشتیبانی مینمایند . هرگاه بستر رودخانه ناهموار است شاید لازم باشد هر دفعهیکی حرکت کند در غیر این صورت گروه بایستی تحت فرمان سرپرست حرکتنماید.

13689657632

عبور زنجیره ای
سه نفر یا بیشتر در یک صف پهلوی یکدیگر را میگیرند نفر اول می تواند از یک چوب دستی برای پشتیبانی استفادهکند.صف بایستی به طور هم زمان به پهلو حرکت کند و هر قدم از تراورستوسط سرپرست هماهنگ می شود.

13689657633

عبور پهلو به پهلو
سه نفر یا بیشتر بایستی در یک صف پهلوی یکدیگر قرارگرفته دست ها را به یکدیگر قلاب کرده و یک چوب بلند را می گیرندبرای اینکه کمترین مجال به نیروی آب داده شود گروه رو به عرضرودخانه قرار می گیرد و چوب به موازات ساحل آن.

13689657634

عبور عرضی با طناب
در این روش یک نفر از اعضا را که آمادگی بهتری دارد و بهتر استسنگین وزن هم باشد را با دو رشته طناب حمایت می کنیم تا به طرفدیگر رودخانه برود. بعد از رسیدن با سر طناب کارگاه مطمون با درختیا سنگ ایجاد می کند و یکی از طناب ها را فیکس می کند و از طنابدوم برای حمایت افراد استفاده می کنند.
13689657635
هر نفر برای عبور با طنابانفرادی روی سینه خود گره بولین ایجاد می کند و با فاصله یک متر ازسینه خود روی طناب گره هشت یک لا ایجاد می کند و یک کارابین درحلقه آن وصل می کند سپس جهت عبور کارابین را به طناب فیکس شده میاندازد. بهتر است کارابین پیچی باشد . آنگاه کارابین دیگری رامستقیم به طناب روی سینه وصل می کند و با وسط طناب حمایت گره هشتیک لا ایجاد کرده و در کارابین سینه می اندازد تا در زمان عبورگذشته از اتصال به طناب فیکس شده توسط دو حمایت کننده حمایت شود واز رود خانه عبور کند.
رودخانه ها جزئی از محیط کوهستان هستند و فرا گرفتن عبور ایمن ازآنها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. آب در حال حرکت نیرویی قوی وهیبت آور دارد، این را در برنامه ریزی خود در نظر داشته باشید و ازدچار کردن گروه خود به شکلی که یک عبور مخاطره انگیز را به وجودآورد خودداری نمائید.
قضاوت شایسته بر اساس تجربه و اطلاع کامل از شیوه های ایمن وگوناگون و محدودیت آنها کلید یک گذر امن است. بهتر است برگشتطولانی داشته باشیم تا جان کسی را برای عبور دشوار از رودخانه به خطر بیاندازیم.