نیروی هوایی آمریکا، بالگرد مشهور بلک هاوک را به سامانه‌های هوشمند جهت هدایت خودمختار این پرنده مجهز کرده و این سامانه‌ها را مورد آزمایش پروازی قرار داد.

آزمایش پروازی این سامانه‌ها با انجام یک پرواز دو ساعته در ارتفاع پایین (۲۰۰ تا ۴۰۰ متر) و بر روی زمینی با پستی بلندی‌های بسیار انجام پذیرفته و پس از صدور فرمان نشست بلک هاوک محل ایمن را جهت فرود به صورت خودمختار پیدا کرده و از ارتفاع شصت پایی عملیات فرود را تا ارتفاع یک پایی با موفقیت انجام داد.

 پروژه توسعه سامانه‌های هوشمند این پرنده که توسط مرکز تحقیق، توسعه و مهندسی فرماندهی هوایی و موشکی ارتش آمریکا، هدایت می‌شود به منظور توسعه نسل بعدی فناوری‌های هوشمند در بالگردها طراحی شده است. در آزمایش بالگرد بلک هاوک، برخی از این سامانه‌ها که در ناوبری و نشست و برخاست نقش دارند مورد بررسی قرار گرفتند.

سامانه تشخیص شکل زمین، پردازش استاتیکی و اجتناب از تهدید‌ها از جمله سامانه‌هایی بودند که مورد آزمایش قرار گرفتند، همچنین کارآمدی الگوریتم‌های ارزیابی ریسک، ایجاد مسیر و کنترل پرواز نیز در آزمایش بالگرد بلک هاوک مورد بررسی قرار گرفت. این الگوریتم‌ها به صورت پیوسته به محاسبه و ایجاد مسیر ایمن پروازی برای هدایت بلک هاوک پرداختند. در آزمایش انجام شده این بالگرد خود مختار ۲۳ مایل را با سرعت تقریبی ۴۰ نات در ارتفاع پایین پرواز کرد.