اختلالات روانی و مسائل ذهنی نظامیان می تواند بر نحوه عملكرد شغلی آنها تاثیر گذار باشد

بنابراین مسائل و مشكلات نظامیان در زندگی به اقتضای ماهیت حرفه ی نظامی و فضای سازمانی خاص شباهتی به زندگی غیر نظامیان ندارد.

زمینه های بروز فشار روانی در مشاغل نظامی:

 الف- ویژگی های روانی : مهمترین عامل روانی موثر در فشار شغلی ،ضعف در عزت نفس است. هرچه عزت نفس شغلی كمتر شود، میزان استرس در محیط كار افزایش می یابد.

 ب- ویژگی های شغلی: وجود برخی خصایص در شغل و امور مربوط به آن از جمله سختی شغل ،ابهام در وضعیت آینده شغلی و ناهماهنگی وظایف دوری از خانواده، جابجایی محل زندگی، خشونت خانگی، مراقبت از والدین باعث فشار روانی می شود.

 ج- ویژگی های سازمانی : وجود شرایط سازمانی از جمله عدم تشویق از سوی فرماندهان ، مدیریت متمركز و عدم حمایت سازمانی باعث افزایش فشار روانی می شود.

 سه عارضه عمده ناشی از فشار روانی شغل نظامی در سازمان:

 الف- بروز اختلال D.S.T.P : این اختلال از شایع ترین عوارض ناشی از فشار روانی مشاغل نظامی است .

 ب- نارضایتی شغلی و كاهش تعهد سازمانی: تحقیقات انجام شده در این زمینه روی 180 افسر كارآموز ایالت فلوریدای آمریكا نشان داده كه هرچه فشار روانی شغلی بیشتر می شود ، رضایتمندی شغلی كاهش می یابد. در نتیجه تمایل به كنارگیری از حرفه نیز بیشتر می شود.

 ج- سوانح و حوادث شغلی: هر چه فشار روانی بیشتر شود ، امكان خطا و لغزش در انجام وظایف شغلی ، اجتماعی افزیش می یابد، میزان حوادث كاری و سوانح شغلی نیز بالا می رود.

 تاثیر فشار روانی مشاغل نظامی بر خانواده:

 استرس شغل نظامی ، صرف نظر از منابع پدیدآیی آن، شرایطی را فراهم می آورد كه نحوه ی برخورد با اعضای خانواده و به ویژه فرزندان، شكل خاصی می یابد و شیوه پرورش با فرزندان به شكل تنبیهی ،قهر امیز و طرد كننده و استبدادی پیدا می كند كه در نتیجه ناتوانی در پذیرش مسولیت ضعف اعتماد به نفس و ضعف درسی در فرزندان را به همراه خواهد داشت .

 

راهكارهای فردی مقابله با استرس :

 راهكار های متعددی برای مقابله با استرس در محیط كاری وجود دارد كه می توان به موارد ذیل اشاره كرد:

 

۱- تنظیم برنامه های روزمره و هفتگی.

 

2- در نظر گرفتن وقت مناسب برای تفكر و عبادت پروردگار.

 

3- شناخت عوامل بروز آشفتگی و رفع آن .

 

4- اجرای برنامه ی ریلكسیشن.

 

5- استفاده از مرخصی ها سازمانی و تعطیلات رسمی .

 

6- تغییر در نوع نگرش و مثبت اندیشی و دوری از افكار منفی.

 

7- شركت در برنامه های مشاوره درمانی.

 

8-عدم سختگیری در كار و زندگی .

 

راهكارهای سازمانی مقابله با استرس

 

1- كاهش چرخش نوبت های كاری.

 

2- تثبیت سیاست ها و خط مشی های سازمان.

 

3- ایجاد جاذبه های شغلی.

 

4- پیش بینی حقوق و مزایای مناسب.

 

5- ارائه طرحها و برنامه های مناسب تشویقی (تشویق مالی).

 

6- پیش بینی برنامه های آموزشی مناسب.

 

منابع:

 

1- فصلنامه علمی- آموزشی- آرامش – شماره 11 و 12،تابستان و پاییز 83 چاپ:سازمان عقیدتی و سیاسی نیروی انتظامی .

 

تهیه و تنظیم : ستوانیكم معصومه جاوید ، مركز اطلاع رسانی معاونت اجتماعی ناجا(استان تهران)